Bij de aanschaf van een motorhelm zijn er een paar zaken waar je rekening mee dient te houden. Ontdek hier wat je moet weten!
Vertical Divider
De limietEen motorhelm gaat maximaal 7 jaar mee bij normaal gebruik. Bij intensief gebruik is dat nog veel korter. Eigenlijk is het simpel: hoe vaker je de helm draagt, hoe eerder je hem moet vervangen. Houd in elk geval de productiedatum van de helm in de gaten. Maar waar vind je die? Heel eenvoudig: de fabrikant is verplicht om de productiedatum van de helm te vermelden in de fabrieksdocumentatie die je bij aankoop krijgt. Ook staat de productiedatum aan de binnenkant van de schaal, onder het polystyreen (piepschuim).
|
Vertical Divider
De buitenkantJe kan de fraaie looks van de buitenschaal elke maand oppoetsen, maar feit blijft dat ook de buitenlaag van een helm op leeftijd raakt. Polycarbonaat – dat vaak gebruikt wordt voor goedkopere helmen – wordt harder door de invloed van zonlicht en daardoor bros en minder veilig. Een buitenschaal van composiet – denk aan glasvezel, carbonfiber en aramidevezel (kevlar) – is in de basis veiliger en lichter. Dit materiaal veroudert ook minder snel. Het vermijden van stickers en spraypaint is aan te bevelen
|
De binnenkantHet gaat vooral om de binnenkant van de motorhelm, Het polystyreen is een belangrijk onderdeel van de motorhelm. Sterker nog: een goede binnenschaal is van levensbelang. Die binnenschaal vangt de klap op je hoofd op bij een valpartij. Verder zorgt de schuimlaag voor een stevige grip, zodat hij goed rond je hoofd past als je de helm draagt.
|
Vertical Divider
Vervangen, wanneer moet dat?Maar wanneer moet je de helm dan vervangen? De leeftijd speelt een rol, maar ook de kwaliteit van het schuim aan de binnenkant. De schuimlaag heeft namelijk een bepaalde veerkracht en zit vol met luchtkamertjes. Hoe nieuwer de helm, hoe veerkrachtiger het materiaal en hoe meer luchtkamertjes er nog zijn. De veerkracht en de luchtkamertjes nemen op den duur af, waardoor het binnenschuim krimpt. Draag je een te ruime helm, dan gaat ie op de motor schommelen en draaien. Kun je de helm wiebelen als je hem op hebt, dan is ie eigenlijk al te ruim en is vervanging aan te raden. Volg hierbij vooral je gevoel.
Heb je de helm een keer stevig laten vallen, dan is het verstandig om hem te vervangen. Het interne deel van de helm kan namelijk beschadigd zijn en dan wordt de energie bij een val niet meer goed opgevangen. In dit geval biedt de helm niet de beloofde bescherming.
|